Budowanie firmowego zespołu: od czego zacząć? [Cz. 1]

Ostatnie wdrożenia w firmach skłoniły mnie do kilku refleksji na temat kwestii zespołowych w firmie, a konkretnie na temat samego procesu budowania efektywnego zespołu. Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem firmy, czy też pracujesz w czyjejś firmie, na pewno doświadczyłeś problemów związanych z trudną atmosferą w firmie, uciążliwą komunikacją czy też brakiem zaangażowania u niektórych współpracowników. Na pewno zgodzisz się ze mną, że niezależnie od zajmowanego stanowiska, praca w efektywnym zespole to zwycięskie rozwiązanie dla każdego: pracowników, klienta i właściciela. Skoro jednak tak często jest z tym problem, to…właściwie z czym problem? O tym w dzisiejszym artykule :-)

Dobre przygotowanie do budowania zespołu to fundament powodzenia misji.

Dobre przygotowanie do budowania zespołu to fundament powodzenia misji.

Pierwszym elementem, na który należy zwrócić uwagę przy budowaniu zespołu jest misja firmy i analiza potrzebnych ról. Właściciele lub menedżerowie często popełniają zasadniczy błąd pomijając ten niezwykle ważny krok, przez co dalszy proces rekrutacji jest robiony mniej lub bardziej „na czuja”, co oczywiście samo w sobie nie jest złe, jednak zmniejsza szansę na pozyskanie odpowiednich osób i skompletowanie zgranej ekipy. Jeżeli bowiem nie ustalisz jasno celu organizacji i nie odpowiesz sobie konkretnie na pytanie o sens jej istnienia, to nie będziesz miał punktu odniesienia do oceny spójności powołania kandydata z powołaniem Twojej organizacji. To takie ważne.

Jedziemy dalej. Gdy już masz misję i znasz cel organizacji, to czas przejść do analizy zasobów potrzebnych do jego osiągnięcia oraz ról niezbędnych do zorganizowania tych zasobów.

Prosty przykład:

Powiedzmy, że misją firmy MEBLEX jest produkcja i sprzedaż mebli. Ot, całkiem intuicyjne i sensowne z punktu widzenia nazwy firmy. Tak naprawdę to jest przykład kiepsko zdefiniowanej misji – jeżeli chcesz wiedzieć dlaczego, to wyślij do mnie wiadomość z zapytaniem.

A teraz wracamy do przykładu. Mamy misję, więc teraz czas na analizę potrzebnych ról. Niech będą to: stolarz, kierownik stolarni/ brygadzista, sprzedawca, księgowa, marketingowiec, projektant.

Każda z powyższych ról jest inna i wymaga zupełnie innych zasobów osobowościowych, innych predyspozycji i talentów. Brak powyższej analizy  i jasnego sprecyzowania idealnych cech każdej roli prowadzi do tego, że próbuje się na siłę tworzyć role o zasobach wykluczających się, np. próbuje się szukać osoby, która będzie odpowiadać jednocześnie za księgowanie dokumentów, jak i za marketing. To zasadniczy błąd, ponieważ każda z tych ról wymaga zupełnie innego temperamentu i sposobu działania. Zaniedbanie na tym poziomie spowoduje dalsze problemy na poziomie rekrutacji: albo będziemy mieli trudności ze znalezieniem właściwego kandydata, bo zawsze będzie jakieś „ale”, albo znajdziemy osobę, która nie będzie się dobrze czuć w swojej roli i szybko się wypali, bo trudno być jednocześnie dobrym księgowym wykonującym powtarzalną prace papierkową, a zarazem świetnym marketingowcem tworzącym inspirujące wizje i lubiącym spontaniczne działanie. Czujesz już w czym rzecz? :)

Jeżeli tak, to mam pierwsze zadanie dla Ciebie na dzisiaj. To jest jeden z elementów większego procesu, który przeprowadzam wchodząc do firm. Zastanów się na spokojnie nad odpowiedziami na 2 poniższe pytania:

  • Co jest misją mojej firmy / zespołu?
  • Jakich ról potrzebuje zespół, aby mógł efektywnie realizować swoją misję?

Zapisz odpowiedzi na kartce i czekaj na następny wpis. Powodzenia :)

Comments are closed.